20111223

lov: oh frida kahlo!

"I have suffered two grave accidents in my life, one in which a streetcar knocked me down... The other accident is Diego."
    Obcowanie ze sztuką w oczach przeciętnego polskiego obywatele, w wieku jeszcze nieprodukcyjnym lub już wiele lat po, ma wymiar nudnego chodzenia po muzeach na wycieczkach szkolnych lub pani od plastyki, której wydaje się, że gdyby nie niesprawiedliwość świata, to jej dzieła wisiałyby obok tych Rembrandta. Dlatego sfrustrowana miota się po szkolnej sali w swoim alternatywnym szalu, okularami na czubku nosa i ustawia chujowe jak barszcz ekspozycje martwej natury. Przeciętny Polak wie kto namalował Słoneczniki, że Mona Lisa znajduje się w Luwrze i ma błędne przekonanie o tym, że Panorama Racławicka jest największym polskim obrazem.
     O ile dobrze pamiętam jeszcze te cholerne lekcje "sztuki" z gimnazjum (na połowie mnie nie było" to w podręczniku był tylko jeden obraz tej pani - Frida Kahlo. Samo pisanie o ciuchach jest po prostu nudne, więc przedstawiam Wam osobę, o której dawno temu już wspominałam na bloga. Meksykańska skandalistka, biseksualna malarka zamieszana w największe romanse tamtych czasów. Tak naprawdę przez bardzo długo nieszczęśliwa kobieta, której przygoda z malarstwem zaczęła się od wypadku, który zmienił jej życie i sprawił, że nie mogła mieć dziecka. Malowała przeważnie siebie, swoje cierpienie w sposób bardzo otwarty, dlatego jej obrazy przez bardzo długi czas były uznawane za zbyt kontrowersyjne Żona Diego Rivery, twórcy meksykańskich murali, działacza komunistycznego. Powiedziałam o nim kiedyś: Przeżyłam w swoim życiu dwa wypadki - w jednym zmiażdżył mnie autobus, drugi to Diego.

17 comments:

  1. Moja idolka od lat :) polecam biografie "frida" jeżeli jeszcze nie czytałaś ;)

    ReplyDelete
  2. kiedyśdawnotemu trafiłam na film o niej. byłam oczarowana. ej! ja nawet nie miałam lekcji "sztuki" tylko marną plastykę, gdzie rysowaliśmy durne rysuneczki :/

    ReplyDelete
  3. she´s awesome! I like her parfect work!

    ReplyDelete
  4. patrząc na jej obrazy zawsze wyczuwałam dużo bólu i cierpienia i swoistego zagubienia w doczesnym świecie, możne to dziwne, ale najbardziej w sztuce uwielbiam autentyczność tego co artysta próbuje nam przekazać poprzez swoje dzieła. nie ważne czy jest to ból czy radość, prawdziwe uczucia uderzają swoją autentycznością!
    a co do polskiego podejścia do sztuki wynika ono z barku dobrej edukacji plastycznej, na studiach z historii sztuki miałam przedmiot dotyczący rozumienia sztuki, zdałam sobie sprawę jak wiele jeszcze książek i biografii muszę przeczytać by zrozumieć pewne przekazy które artyści wymalowują w swoich dziełach. kocham historię sztuki! i przepraszam za tak długi komentarz.

    ReplyDelete
  5. The art work is very crazy but amazing, I adore Frida Kahlo <3
    http://cupcakesandtreacle.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. These paintings are really different and amazing! Frida Kahlo is one talented woman. :)

    P.S. Thanks for stopping by my blog! Would you like to follow each other?

    Lots of love, B
    http://vivalabreee.blogspot.com/
    Tweet me: Viva_La_Breee

    ReplyDelete
  7. uwielbiam sztuke, sama nawet coś tworzę. czasami boli ze ktos, moze ogólnie: sztuki nie rozumie.
    zapraszam do mnie :)

    ReplyDelete
  8. amazing blog. Nice to stop here and give your comment. Lets keep writing and blogging

    ReplyDelete
  9. jest o niej film z Salmą Hayek, polecam, facet grający Diego to niemalże jego klon ;)

    ReplyDelete
  10. Merry Christmas and happy new year!!!

    x0x0

    BarcelonaBrunettes
    www.barcelonabrunettes.com

    ReplyDelete
  11. yaya...do so rikosin tho senko

    ga naniga ..
    chikan de hande shoi....
    mado ga nikani hachi ga...
    o tore niga hahahaa.....

    http://bsnapzy-wwwjob4u.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. Przeczytałam kiedyś o niej artykuł, całkiem niedawno, najpóźniej w listopadzie. I poruszył mnie. Nie znałam jej, wiedziałam, że istniała, ale nie wiedziałam, kim jest. Jest fascynująca.

    ReplyDelete

Callifornication nie gryzie♡